descartes

« Car [ces connaissances]
m’ont fait voir
qu’il est possible de parvenir à
des connaissances
qui soient fort utiles à la vie,
et qu’au lieu de
cette philosophie spéculative,
qu’on enseigne dans les écoles,
on peut en trouver une
pratique,
– par laquelle connaissant
la force et les actions
du feu, de l’eau, de l’air,
des astres, des cieux
et de tous les autres corps
qui nous environnent,
aussi distinctement que nous connaissons
les divers métiers de nos artisans -,
que nous pourrions employer
en même façon
à tous les usages auxquels ils sont propres
et ainsi
nous rendre comme maîtres
et possesseurs de la nature
.
.
Ce qui n’est pas seulement
à désirer
pour l’invention
d’une infinité d’artifices,
qui feraient qu’on jouirait,
sans aucune peine,
des fruits de la terre
et de toutes les commodités
qui s’y trouvent,
mais principalement aussi
pour la conservation de la santé,
laquelle est sans doute
le premier bien et le fondement
de tous les autres biens
de cette vie
. »
« Rak [ar ouiziegezh-se]
o deus lakaet ac’hanon da welet
e c’haller tizhout
gouiziegezhioù
talvoudus-kenañ evit ar vuhez,
hag e-lec’h
ar brederouriezh brokerezh-se,
a gelenner er skolioù,
e c’haller kavout unan
hag a vefe pleustrek hag
– dre anavezout
nerzh hag oberoù
an tan, an dour, an aer,
an astroù, an oabloù
hag an holl gorfoù all
tro-dro dimp,
ken dispar ma anavezomp
micherioù a bep seurt hon artizaned –
a c’hallfemp implijout anezho
e memes doare
evit kement implij zo dezho
hag evel-se
lakaat ac’hanomp da vistri
ha perc’henned an natur.

.
Ar pezh n’eo ket hepken
da c’hoantaat
evit ijinañ
un niver infinit a arzoù
a rafe e vefe dudiet,
hep bec’h ebet,
diouzh frouezh an douar
ha diouzh an holl aezamantoù
a gaver ennañ,
met deist-holl ivez
evit dalc’hen ar yec’hed,
a zo, hep mar ebet,
ar mad kentañ ha diazez
an holl vadoù all
eus ar vuhez-mañ. »
d’après René Descartes
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